Dat voorlezen veel voordelen heeft, is algemeen bekend. Kinderen die regelmatig voorgelezen worden, ontwikkelen een grotere woordenschat en hebben al snel een beter tekstbegrip dan kinderen die niet tot nauwelijks worden voorgelezen. Ook vergroot voorlezen het empatisch vermogen en heeft het een positieve invloed op de creatieve ontwikkeling.
Er is veel onderzoek gedaan naar voorlezen. Daarbij zijn ook uitkomsten gevonden die minder bekend zijn. Hoogste tijd om daar eens aandacht aan te besteden.
- Voorlezen door ouders of grootouders is effectiever voor de leesontwikkeling dan voorlezen op school. Dit komt met name doordat (groot)ouders meer tijd nemen voor interactie tijdens het lezen. Ze stellen zelf vragen, laten het kind meer vragen stellen en praten na afloop vaker door over het verhaal. Hierdoor wordt de context rondom een verhaal geactiveerd, waardoor de er meer hersengebieden gestimuleerd worden.
- Apps waarin prentenboeken worden voorgelezen, kunnen net zo effectief zijn voor de taalontwikkeling van een kind als ‘gewoon’ voorlezen. Met de nadruk op kúnnen want de manier waarop de app gebouwd is, is hier van groot belang. De combinatie tussen interactie met het scherm en luisteren naar de tekst, moet in evenwicht zijn (vergelijkbaar met voorlezen door een mens). Bij veel apps is dit niet het geval.
- Hetzelfde verhaal meerdere malen voorlezen, levert betere resultaten op dan steeds een nieuw verhaal voorlezen. Bij de eerste keer zijn ze met name geboeid door het verhaal, de tweede keer is er herkenning en wordt het geheugen gestimuleerd. De derde keer heeft een kind meer aandacht voor de details, worden meer woorden onthouden en zal het kind een groter gevoel voor nuance ontwikkelen.
- Kinderen die op jonge leeftijd veel worden voorgelezen, zullen op latere leeftijd een grotere belangstelling hebben voor boeken dan kinderen die weinig werden voorgelezen. Gezien de recente uitkomsten van het PISA-onderzoek is dat hard nodig.
- Voorlezen aan baby’s heeft wél nut. Op een leeftijd van 15 maanden is de taalontwikkeling van een kind dat als baby voorgelezen werd, meetbaar beter dan die van baby’s die niet werden voorgelezen.
- Verhalen met illustraties geven visuele geheugensteuntjes. Deze zorgen er onder meer voor dat kinderen voor hen onbekende woorden beter onthouden.
- Door tijdens het voorlezen naar de tekst te wijzen doet het kind dat voorgelezen wordt onbewust informatie op over geschreven taal. Hierdoor begint het met een voorsprong op school wat betreft technisch lezen, spelling en tekstbegrip. Deze voorsprong is na twee jaar onderwijs nog steeds meetbaar.
- Moeders lezen vaker en langer voor dan vaders. Ook vindt er meer interactie met het kind plaats wanneer moeders voorlezen. Er wordt evenveel voorgelezen aan zoons als aan dochters.
- Ouders gaan minder voorlezen rond het achtste jaar van hun kind. Vanaf dertien jaar vinden de meeste ouders hun kinderen te oud om nog aan voor te lezen.
- Alle kinderen profiteren van voorlezen, de sociale status en het opleidingsniveau van de ouders maakt hierbij niet uit. Wel lezen hoogopgeleide ouders vaker voor dan laagopgeleide ouders.
Volgende week, om precies te zijn op 22 januari, starten de Nationale Voorleesdagen van 2020. Ik denk dat ieder kind het verdient regelmatig voorgelezen te worden en ben daarom erg blij met deze campagne. HIER vind je meer informatie over de verschillende acties die bij deze campagne horen.
Meer feiten en cijfers over het nut van voorlezen en lezen in het algemeen kun je HIER vinden.
Welke herinneringen heb jij aan voorlezen?
Geef een reactie