5 tips waarmee voorlezen een succes wordt

Het is 2019, dat zal je ongetwijfeld niet ontgaan zijn :). Een nieuw jaar ligt voor ons en gelukkig staat er op het gebied van lezen en schrijven alweer van alles op de planning.
Traditiegetrouw wordt het kinderboekenjaar deze maand weer ingeluid met de Nationale Voorleesdagen. Om precies te zijn van 23 januari tot en met 2 februari. Veel scholen zullen weer een voorleesontbijt organiseren, al dan niet in samenwerking met een BN’er. Het prentenboek dat dit jaar centraal staat is Een huis voor Harry, geschreven en geïllustreerd door Leo Timmers.
Voorlezen, ik vind het heerlijk! Van de basisschool herinner ik me lang niet alles meer, maar ik weet nog wel welke boeken er werden voorgelezen! Het laatste kwartiertje van de dag…, gouden moment. Dat voorlezen ook nog eens heel educatief is, daar stond ik als kind nooit bij stil. Voorlezen vergroot de woordenschat, helpt het inlevingsvermogen en de fantasie ontwikkelen, verhoogt de leesvaardigheid van een kind en draagt bij aan een goede, algemene ontwikkeling.
Uit onderzoek blijkt dat vrijwel iedereen bekend is met de voordelen van voorlezen. Toch leest van de Nederlandse ouders slechts de helft hun kind wel eens voor. Veel ouders geven aan zich wat ongemakkelijk te voelen als ze hardop lezen. Maar voorlezen hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Met onderstaande tips kan iedereen een heel eind komen.
- Twijfel je of een boek te moeilijk is? Bij voorlezen mag een boek gerust wat boven het niveau van je kind liggen. Doordat je het verhaal voorleest, hoort je kind hoe jij woorden uitspreekt die hij misschien nog niet kent. Vaak blijkt uit de context wat de betekenis van het verhaal is, en je kan altijd aan je kind vragen of hij het woord begrijpt en zonodig een toelichting geven.
- Praten met stemmetjes? Dat hoeft niet. Bij sommige boeken kan dit grappig zijn, maar in veel gevallen leiden verschillende stemmen juist af van het verhaal. Bovendien is het voor jou als verteller lastig om alle stemmen te onthouden als je een verhaal voorleest waar veel personen in voorkomen. Kinderen raken hierdoor de draad kwijt en volgen de verhaallijn minder goed.
- Alweer dat boek? Misschien wil jouw kind steeds hetzelfde boek voorgelezen krijgen. Daar is niks mis mee, behalve dat jij er misschien wel eens op uitgelezen raakt ;). Herhaling zorgt ervoor dat kinderen het verhaal beter opslaan in hun geheugen en de verschillende ‘sessies’ met elkaar gaan vergelijken. Experimenteer hiermee door de klemtoon af en toe te verleggen of harder of zachter te praten. Je kind leert wat het effect is, doordat hij de verschillen met elkaar kan vergelijken.
- Altijd op toon lezen? Je hoeft hier geen overdreven aandacht aan te besteden, maar zorg dat je niet te monotoon gaat praten. Houd het verhaal levendig door afwisselend harder of zachter te praten. Ook in snelheid kun je variëren. Vaak kun je door wat langzamer te praten, de spanning in het verhaal opbouwen.
- Onderbreekt je kind jou? Prima. Ga het gesprek gerust aan. Alles wat je kind wil weten over het verhaal is goed. Misschien doet het verhaal hem herinneren aan iets dat hij zelf heeft meegemaakt, laat hem dit dan kort delen. Ook na afloop van de voorleestijd is het goed om nog even door te praten over het verhaal. Stel bijvoorbeeld vragen over de personages of over een woord dat in de tekst voorkomt. Vraag je kind wat hij het spannendste of grappigste moment uit het verhaal vind. Een verhaal heeft altijd genoeg aanknopingspunten.
Hopelijk ben jij iemand die regelmatig voorleest. Geen kind in de buurt? Voorlezen kan ook aan volwassenen. Vaak moet je even een drempel over, maar waarom zou het wel normaal zijn om een luisterboek op te zetten en niet normaal om zelf voor te lezen?
Lees jij veel voor?