We zitten vanwege het Coronavirus als land in quarantaine en gisteren werd duidelijk dat dit zeker de komende weken nog zo zal blijven. Gezien de situatie heel erg logisch. Van ouders wordt nu verwacht dat ze hun leerlingen thuisonderwijs geven, daarbij aangestuurd door de leerkracht. Ook het leesonderwijs zal nu thuis moeten gebeuren. Maar waar let je op als ouder?
Wees je er allereerst van bewust dat er een onderscheid is tussen technisch lezen en begrijpend lezen. Technisch lezen gaat over de mate waarin een kind foutloos leest. Begrijpend lezen gaat over de mate waarin een kind begrijpt wat er gelezen wordt. Deze twee gaan niet altijd hand in hand.
Wanneer jouw kind moeite heeft met technisch lezen, zal hij tijdens het lezen vooral bezig zijn met de vraag ‘wat staat er?’. Dat de woorden in samenhangende zinnen staan, en dat deze zinnen samen een verhaal vormen, is ondergeschikt. Dit kan ervoor zorgen dat het kind frustreert. Hij begrijpt het verhaal, wil weten hoe het verder gaat maar blokkeert zichzelf. Om deze frustratie voor te zijn, is het helpend samen met je kind te lezen. Daarbij lees je om en om een (halve) bladzijde. Op die manier kan je kind ook even achteroverleunen en genieten van het verhaal op de momenten dat jij leest.
Wanneer jouw kind juist meer problemen heeft met het begrijpend lezen, zal het lezen voor hem nogal doelloos aanvoelen. Hij moet een boek lezen, maar wat voor zin heeft dat als hij niet snapt wat hij leest? De interne motivatie kan dan snel ontbreken, wat zich kan uiten op verschillende manieren. Uitstelgedrag, een woede-aanval… ieder kind reageert hier anders op.
Wat bij deze kinderen goed werkt, is een deel van de leestijd gebruiken voor een praatje. Vraag je kind wat hij zou doen als hij de hoofdpersoon in deze scene was. Wat vindt hij van de reactie van personage X? Welk personage zou hij graag willen zijn en waarom? Door dergelijke vragen te stellen, stimuleer je het tekstbegrip en maak je het lezen zinvol.
Hoewel leesplezier geen vereiste is, blijkt uit onderzoek wel dat het een zeer belangrijke variabele is bij de leesontwikkeling. Over het belang hiervan, schreef ik al eerder een blogje.
Een van de dingen waar kinderen niet snel te oud voor zijn, al wordt dat wel vaak gedacht, is voorlezen. Daarover kun je hier meer lezen. Tips over het voorlezen zelf, lees je hier. Toevallig belang bij een gratis voorleesverhaal over Sam en Sara? Kijk dan vooral even hier.
Hoe gaat het lezen bij jullie thuis?
Geef een reactie